Doutorado em Letras
URI Permanente para esta coleção
Navegar
Submissões Recentes
Item HISTÓRIAS E MEMÓRIAS AFRO-ATLÂNTICAS NOS ROMANCES DE ELIANA ALVES CRUZ(2023-10-18) CARVALHO, Jéssica Catharine Barbosa deRESUMO Esta tese resulta da investigação sobre a ficcionalização da travessia atlântica, compreendendo este tema enquanto lacuna de pesquisa nos estudos críticos dedicados à literatura brasileira. Intervindo nesse cenário, o objetivo deste trabalho é discutir os sentidos da travessia atlântica nos romances Água de Barrela (2016) e O crime do Cais do Valongo (2018), de Eliana Alves Cruz. Para tanto, o conceito de travessia é concebido em perspectiva ampla, sobretudo, enquanto elemento de análise que considera a experiência no navio negreiro como um aspecto continuamente redivivo em nossa sociedade. A tese responde aos seguintes problemas de pesquisa: (i) quais as possibilidades de articulação entre as obras produzidas por escritoras negras, do século XIX à atualidade, que tematizam a experiência da travessia atlântica? (ii) Quais são os possíveis sentidos acerca do passado nacional considerando a memória tributária dessa travessia na narração de mulheres negras? (iii) A literatura pode ser compreendida como um modo de reelaboração do passado, atuando na preservação da memória negra no país? A pesquisa bibliográfica parte de pressupostos teóricos do campo dos estudos literários e decoloniais, como também de reflexões da história e da filosofia. O corpus literário acionado ao longo da tese, além do valor estético, também institui um campo de produção epistemológico próprio. O estudo dos romances possibilitou a compreensão de uma estratégia narrativa de articulação entre o passado e o presente em uma relação de efeitos historicamente forjados, tendo em vista o desenvolvimento da escravização negra e as suas consequências, as políticas de apagamento da memória negra e as ações de insubordinação frente a esse contexto. A ficcionalização do passado é realizada em um processo de transposição de arquivos para a construção de subjetividades irrecuperáveis, capazes de reafirmar as suas existências no texto literário. A escrevivência e a fabulação crítica podem ser apreendidas como procedimentos metodológicos e de criação literária que viabilizam pensar a travessia e a sua permanência enquanto marca, motivando uma poética que tem como pilar a busca por justiça. ABSTRACT This thesis results from an investigation into the fictionalization of the Atlantic crossing, understanding this theme as a research gap in critical studies dedicated to Brazilian literature. Intervening in this scenario, the objective of this work is to discuss the meanings of the Atlantic crossing in the novels Água de Barrela (2016) and O crime do Cais do Valongo (2018), by Eliana Alves Cruz. Therefore, the concept of crossing is conceived in a broad perspective, above all, as an element of analysis that considers the experience on the slaveship as an aspect that is continually revived in our society. The thesis responds to the following research problems: (i) what are the possibilities of articulation between the works produced by black female writers, from the 19th century to the present day, that thematize the experience of the Atlantic crossing? (ii) What are the possible meanings about the national past considering the tributary memory of this crossing in the narration of black women? (iii) Can literature be understood as a way of re-elaborating the past, acting in the preservation of black memory in the country? The bibliographic research is based on theoretical assumptions in the field of literary and decolonial studies, as well as reflections on history and philosophy. The literary corpus actuated throughout the thesis, in addition to its aesthetic value, also establishes its own epistemological field of production. The study of the novels made it possible to understand a narrative strategy of articulation between the past and the present in a relation of historically forged effects, in view of the development of black enslavement and its consequences, the policies of erasure of black memory and the actions of insubordination in this context. The fictionalization of the past is carried out in a process of transposing archives for the construction of unrecoverable subjectivities, capable of reaffirming their existence in the literary text. Escrevivência and critical fabulation can be apprehended as methodological and literary creation procedures that make it possible to think about the crossing and its permanence as a mark, motivating a poetics that has the search for justice as its pillar.Item A HISTORIOGRAFIA LINGUÍSTICA NO BRASIL (1993-2020): um estudo acerca da recepção de ideias e da produção de materiais ao longo de quase três décadas de implantação da área(2023-06-06) OLIVEIRA, Meryane SousaRESUMO: Nesta pesquisa, buscou-se desenvolver um estudo sobre o momento de recepção de ideias, bem como da produção de materiais ligados à Historiografia Linguística (HL), considerando o período que vai desde a implementação do primeiro grupo de pesquisa em HL no Brasil, 1993, até o ano de 2020. O trabalho objetiva oferecer um panorama sobre o ‘estado da arte’ da disciplina, isto é, apresentar o que já se conhece sobre a HL a partir de pesquisas realizadas e de materiais produzidos. Para tanto, fez-se uma discussão sobre os fundamentos teórico-metodológicos que embasam a pesquisa, bem como foram feitas considerações acerca da epistemologia da ciência e das categorias de análise como tradição de pesquisa (SWIGGERS, 2010; LAUDAN, 2011 [1978]; ALONSO, 2012), continuidade e descontinuidade (KOERNER, 1989; 2014 [1995]), tipo de retórica (MURRAY, 1994; BATISTA, 2015; 2019) e influência (KOERNER, 2014 [1987]; CAVALIERE, 2020), que auxiliaram na organização e interpretação dos dados da pesquisa. O levantamento contemplou pontos relevantes da produção historiográfica brasileira de modo que se pode chegar a algumas considerações. A narrativa construída favoreceu que se reconheça a HL como uma disciplina autêntica, autônoma e reconhecida pelas instituições e pelos pesquisadores brasileiros. Além disso, pode-se constatar já ser possível identificar uma tradição de pesquisa em HL brasileira. Com relação aos grupos de especialidade que se formaram no Brasil, as pesquisas demonstraram que eles não se configuraram por suas oposições, apesar de o curso de cada um deles ter sido marcado por características próprias dos líderes e das instituições onde se instalaram. A retórica adotada pelos pesquisadores e pelos grupos não se marcou como retóricas de rupturas entre os grupos ou com autores precursores da área, entretanto, algumas descontinuidades foram observadas quanto a um ou outro historiógrafo, principalmente, relacionadas aos quadros de trabalho. As influências puderam ser observadas entre pesquisadores e grupos de pesquisa. O mapeamento também destacou a presença da HL nas cinco regiões brasileiras, mas com diferenças numéricas significativas entre elas. Por fim, a pesquisa demonstrou que, embora o alvo maior de divulgação e de circulação da HL tenha sido nos programas de pós-graduação, a HL está ocupando, dada sua relevância, com o passar dos anos, mais espaço nas graduações das instituições de ensino superior. ABSTRACT: This research aimed at developing a study on both the moment of reception of ideas and the production of materials concerned with Linguistic Historiography (LH), considering the period ranging from the implementation of the first LH research group in Brazil, 1993, to the year 2020. This investigation proposes to offer an overview of the ‘state of the art’ of the discipline, that is, to present what is already known about LH based on previous research and materials produced. For this purpose, the study addressed discussions on the theoretical-methodological framework that supports the research and reflected on the epistemology of science and the categories of analysis such as research tradition (SWIGGERS, 2010; LAUDAN, 2011 [1978]; ALONSO, 2012), continuity and discontinuity (KOERNER, 1989; 2014 [1995]), model of rhetoric (MURRAY, 1994; BATISTA, 2015; 2019), and influence (KOERNER, 2014 [1987]; CAVALIERE, 2020), which contributed to the organization and interpretation of research data. The survey comprised relevant points of Brazilian historiographic production that permitted drawing some considerations. The constructed narrative favored the recognition of LH as an authentic and autonomous discipline that is recognized by Brazilian institutions and researchers. Moreover, this reveals that it is already possible to identify a research tradition in Brazilian Linguistic Historiography. Regarding the specialty groups that were formed in Brazil, the studies revealed that they were not organized according to their divergences, although such groupings were marked by specific characteristics of their leaders and institutions where they operated. The rhetoric adopted by the researchers and groups was not marked as a rhetoric of rupture between groups or with precursors in the area. However, some discontinuities, mainly related to operational frameworks, were observed regarding one or other historiographer. The influences could be observed between researchers and research groups. The mapping process also highlighted the presence of LH in the five regions of Brazil, but with significant numerical differences between them. Finally, this research revealed that LH has been occupying, due to its relevance, over the years, more space in undergraduate programs in higher education institutions, although the graduate programs have been the main target of dissemination and circulation of LH.Item LANGUAGE EXTRAPOLATION: glossopoesis in science fiction(2023-04-05) NOLETO, Israel Alves CorreaIn this thesis, I address the following research question: how can fictional languages add depth and credibility to a narrative? To this, I explore the literary phenomenon of glossopoesis in science fiction regarding fictional languages as narrative constituents rather than as unimportant textual decorations. According to this view, glossopoesis should be the object of literary criticism, unlike most previous studies that have largely revolved around such properties as linguistic accuracy or plausibility criteria anchored in natural language paradigms. Throughout this thesis, I have applied a predominantly bibliographic method, thoroughly reviewing authoritative scholarly works and prominent literary texts informed by an interdisciplinary framework. The first part of the thesis provides a diachronic survey of literary glossopoesis that ranges from the 1500s to contemporaneity and is sensitive to literary and historical contexts. Additionally, I reanalyse the reading protocols of science fiction, foregrounding textual features that form the set of interpretative cues common to the genre. With a qualitative approach, the second part of the thesis deploys an analytical toolkit that draws on literary stylistics, pragmatics and narrative theory. On that account, I revisit Stockwell’s (2006) three broad functions of fictional languages in contrast with Cheyne (2008) and Tolkien (2016) to propose a new model comprising of five specific functions: speculative, rhetorical, descriptive, diegetic and paratextual. The speculative and descriptive functions seek to conciliate what Stockwell and Cheyne respectively refer to as ‘indexical’ and ‘alien encounter’ as well as ‘elaborative’ and ‘characterisation’, including particular world-building techniques. The rhetorical function is concerned with the use of glossopoesis as a rhetorical device to generate readerly and textual effects. In the diegetic function, glossopoesis operates as a diegetic ancillary tool to move the plot forward, interfacing theme and style within the narrative discourse. Finally, the paratextual function involves fictional languages shown in extradiegetic material, not written in prose and outside what is typically considered narrative, while still impacting reading and interpretation. Using case studies with a corpus covering twentieth- and twenty-first-century English-language science fiction novels and short stories, I focus on texts in which fictional languages become narrative dominants, studying them from a theoretical perspective centred on the narrative function that is most salient in each. As a result, a critical model to tackle various aspects of literary glossopoesis in a principled way is provided, in addition to new interpretative angles to architexts and more recent literature as I combine key findings from each case study to present a multipart account of the literary phenomenon of fictional languages in science fiction.Item EPIGÊNESE POÉTICA OU POESIA COMO EPIGÊNESE: Modos de experiências e instâncias em A província deserta, de H. Dobal(2022-11-16) NASCIMENTO, Josivan Antonio doRESUMO: Apresento nesta tese de doutorado uma pesquisa que investiga os desdobramentos teóricos e metodológicos que fundamentam a operação do conceito de epigênese poética ou poesia como epigênese. Exploro os modos de experiências e instâncias poéticas na obra A província deserta, publicada primeiramente em 1974, pelo escritor piauiense Hindemburgo Dobal (1927-2008), conhecido popularmente como H. Dobal. Partindo de circunstâncias acadêmicas, pessoais, profissionais e sociais, o desenvolvimento deste estudo contribui para a fortuna crítica da obra de H. Dobal e propõe uma perspectiva de leitura da poesia como epigênese poética. A operação teórica e metodológica desta pesquisa considera o estudo bibliográfico do conceito de epigênese no contexto das ciências biológicas para propor sua ressignificação no campo da literatura, especificamente na poesia. Deste modo, as discussões teóricas são baseadas principalmente nas contribuições filosóficas e semióticas de C. Peirce (CP 1935-1958, 8 vols.) em diálogo com reflexões sobre arte, epigênese, literatura e percepção, tal como proposto por A. Cechinel (2011, 2007), A. Noë (2012, 2004), H. Bloom (2007), H. Gumbrecht (2014), J. Robert (2004), R. Arnheim (2018), e sobre a fortuna crítica dobalina, tal como discutida por A. Aragão (2013), D. Araújo (2011), H. Silva (2005), J. Eugênio (2007b), S. Santos (2015), W. Lima (2005) e outros. A análise da poesia de H. Dobal organiza-se em quatro capítulos com três tópicos cada e considera os aspectos qualitativos e quantitativos concernentes à operação da epigênese poética no âmbito do autor, da fortuna crítica e das instâncias de linguagem e mundo que constituem a obra. No primeiro capítulo, contextualizo o conceito de epigênese nas ciências biológicas e na literatura para apresentar a organização da epigênese poética, que se divide nos modos genuíno e degenerado através de experiências obsígnicas de corpo-experiência, mente-experiência, experiência-corpo e experiência-mente. No segundo capítulo, exploro a epigênese poética no eixo da autoria, que se organiza nos modos de autor-pessoa e autor-obsigno. No terceiro capítulo, examino a epigênese poética no âmbito da fortuna crítica nos períodos pré-2000 e pós-2000. A fortuna crítica ocorre nos modos de leitor-pessoa e leitor-obsigno. Por fim, no quarto capítulo analiso a epigênese poética na obra A província deserta a partir das instâncias de percepção. Com base nas discussões e nas análises desenvolvidas neste estudo, observo que a epigênese poética da obra de H. Dobal fundamenta-se na flutuância dos obsignos que constituem por semiose, intersemiose e transemiose as experiências obsígnicas do autor-pessoa-obsigno. O esfacelamento das experiências obsígnicas no corpo-experiência e na mente-experiência se torna a metáfora basilar na epigênese poética de Dobal-obsigno, tornando-o em Dobal-epigênico. As tensões e os conflitos na iconização dos instantes são a força motriz da flutuância dos obsignos numa extensão espaço-temporal em esfacelamento. ABSTRACT: In this doctoral dissertation, I research the theoretical and methodological implications that support the operationalization of the concept of poetic epigenesis or poetry as epigenesis. I focus on the modes of experiences and poetic instances in the work A Província Deserta, first published in 1974, by the Piauian writer Hindemburgo Dobal (1927-2008), popularly known as H. Dobal. Based on academic, personal, professional, and social circumstances, the development of this study contributes to the critical fortune featured in H. Dobal’s work and builds a perspective on poetry reading as a poetic epigenesis. The theoretical and methodological construction of this research considers a bibliographic study of the concept of epigenesis in the context of biological sciences to propose its resignification in the field of literature, especially in poetry. In this way, the theoretical discussions are mainly based on the philosophical and semiotic contributions of C. Peirce (CP 1935-1958, 8 vols.) in dialogue with reflections on art, epigenesis, literature, and perception, as proposed by A. Cechinel (2011, 2007), A. Noë (2012, 2004), H. Bloom (2007), H. Gumbrecht (2014), J. Robert (2004), R. Arnheim (2018), and on the Dobalian critical fortune, as discussed by A. Aragão (2013), D. Araújo (2011), H. Silva (2005), J. Eugênio (2007b), S. Santos (2015), W. Lima (2005), and others. The analysis of H. Dobal's poetry is organized into four chapters with three subheadings each, and considers the qualitative and quantitative aspects concerning the operationalization of poetic epigenesis regarding the author, critical fortune, and the instances of language and world constituting the work. In the first chapter, I contextualize the concept of epigenesis within the scope of biological sciences and literature to present the organization of poetic epigenesis, which is divided into the genuine and degenerate modes through obsign experiences of experience-body, experience-mind, body-experience, and mind-experience. In the second chapter, I explore poetic epigenesis via authorship, which is organized into the person-author and obsign-author modes. In the third chapter, I examine poetic epigenesis in the context of pre-2000 and post-2000 Dobalian critical fortune. The critical fortune occurs through the person-reader and obsign-reader modes. Finally, in the fourth chapter I analyze poetic epigenesis in the work A Província Deserta based on instances of perception. According to the discussions and analyses developed in this study, I observe that the poetic epigenesis of H. Dobal’s work is determined by floating obsigns that constitute the obsign experiences of the obsign-person-author mode through the process of semiosis, intersemiosis, and transemiosis. The disintegration of obsign experiences in the experience-body and experience-mind becomes the root metaphor in the poetic epigenesis of obsign-Dobal, turning him into epigenic-Dobal. The tensions and conflicts in the iconization of instants are the driving force of obsign floating in the disintegrating expansion of space and time. RESUMEN: Presento en esta tesis doctoral una investigación que indaga en los desarrollos teóricos y metodológicos que subyacen en el funcionamiento del concepto de epigénesis poética o poesía como epigénesis. Exploro los modos de experiencias e instancias poéticas en la obra A província deserta, publicada por primera vez en 1974, del escritor piauiense Hindenburg Dobal (1927-2008), conocido popularmente como H. Dobal. Partiendo de circunstancias académicas, personales, profesionales y sociales, el desarrollo de este estudio contribuye a la fortuna crítica de la obra de H. Dobal y propone una perspectiva de lectura de poesía como epigénesis poética. El funcionamiento teórico y metodológico de esta investigación considera el estudio bibliográfico del concepto de epigénesis en el contexto de las ciencias biológicas para proponer su resignificación en el campo de la literatura, específicamente en la poesía. De esta manera, las discusiones teóricas se basan principalmente en los aportes filosóficos y semióticos de C. Peirce (CP 1935-1958, 8 vols.) en diálogo con reflexiones sobre arte, epigénesis, literatura y percepción, como propone A. Cechinel (2011, 2007), A. Noë (2012, 2004), H. Bloom (2007), H. Gumbrecht (2014), J. Robert (2004), R. Arnheim (2018), y sobre la fortuna crítica dobalina, tal como discutida por A. Aragão (2013), D. Araújo (2011), H. Silva (2005), J. Eugênio (2007b), S. Santos (2015), W. Lima (2005) y otros autores. El análisis de la poesía de H. Dobal se organiza en cuatro capítulos con tres temas cada uno y considera los aspectos cualitativos y cuantitativos concernientes al funcionamiento de la epigénesis poética en el ámbito del autor, la fortuna crítica y las instancias de lenguaje y mundo que constituyen la obra. En el primer capítulo, contextualizo el concepto de epigénesis en las ciencias biológicas y en la literatura para presentar la organización de la epigénesis poética, la cual se divide en modos genuinos y degenerados a través de experiencias obsígnicas de cuerpo-experiencia, mente-experiencia, experiencia-cuerpo y experiencia-mente. En el segundo capítulo exploro la epigénesis poética en el eje de la autoría, que se organiza en los modos autor-persona y autor-obsigno. En el tercer capítulo, examino la epigénesis poética en el contexto de la fortuna crítica en los períodos anterior y posterior al 2000. La fortuna crítica se da en los modos lector-persona y lector-obsigno. Finalmente, en el cuarto capítulo analizo la epigénesis poética en la obra A província deserta desde las instancias de percepción. A partir de las discusiones y análisis desarrollados en este estudio, observo que la epigénesis poética de la obra de H. Dobal se fundamenta en la fluctuación de los obsignos que constituyen, a través de la semiosis, la intersemiosis y la transemiosis, las experiencias obsígnicas del autor-persona-obsigno. El desmoronamiento de las experiencias obsígnicas en el cuerpo-experiencia y en la mente-experiencia se convierte en la metáfora básica de la epigénesis poética del Dobal-obsigno, convirtiéndolo en Dobal-epigénico. Las tensiones y los conflictos en la iconización de los momentos son el motor de la flotación de los obsignos en una extensión espacio-temporal en desintegración.